Monday, February 01, 2010

Pengalaman bersama Bekas Paderi

Tuan Hj Ayob sedang bercerita

Assalamualaikum wrt

Terngiang-ngiang ceramah Bekas Paderi, Tuan Hj Ayob dari Sarawak beberapa tahun lepas. Pada 22 Jan 2010 yang lepas, saya berpeluang berjumpa lagi dengan beliau. Keghairahannya berdakwah masih seperti dulu - malahan mempunyai lebih banyak tenaga lagi. Kalau nak tahu sesaorang itu masih dalam kancah perjuangan - dengar apa ceritanya...

Masya Allah - lepas satu satu cerita bagaimana orang masuk Islam di tangannya dihidangkan pada saya. Tapi satu yang pasti - beliau pantang mendengar ada orang yang berminat nak masuk Islam dan perlukan penjelasan. Dia akan tinggalkan segala-galanya demi untuk mendapatkan orang tersebut.

Tersebut al kisah seorang bukan Islam selalu datang ke masjid. Beliau hanya duduk di pinggiran. Apabila ditanya oleh seorang ahli masjid - katanya - rasa ketenangan meresap di jiwa bila berada di tepi masjid. Maka saranan telah diberi agar bertemu dengan Tuan Hj Ayob. Tuan Hj Ayob telah datang dan berdakwah dengan penuh hikmah sehingga beliau memeluk Islam.


Rupa-rupanya - jika kita ikhlas dalam dakwah ini, Allah akan buka jalan. Dan Allah akan membantu kita jika kita tidak jemu-jemu berusaha di atas jalanNya.

No comments:

Post a Comment