Thursday, February 04, 2010

Bagaimana nak melentur buluh

Assalamualaikum wrt

Satu soalan cepu emas yang biasa diutarakan oleh peserta kursus, terutama dari para guru, "Bagaimana ye Dr. Saya geram sungguh dengan sekumpulan pelajar saya ni.... mahu saya jentik dan cubit mereka ni..... cukup nakal dan pemalas" ini komen dari guru pada pelajar sekolah menengah.

"Formulanya mudah - tapi amat sukar di amalkan. Jika diamalkan - akan terasa nikmatnya mendidik" saya mulakan bicara.

Pandanglah mereka dengan satu pandangan kesian dan penuh kasih sayang. Tunjukkan anda menyayangi mereka - walaupun mereka bersifat demikian. Tapi jangan tunjukkan anda setuju dengan akhlak buruk yang mereka pamerkan. Jika hendak menegur pun jangan dengan nada perli dan mencemuh.

Wau ... ini bukan perkara mudah.

Memang payah. Berikut ini lagi payah. Di waktu malam yang sunyi - do'akan mereka. "Ya Allah. Aku telah mencuba sedaya upaya untuk mendidik mereka .. namun aku tak upaya. Engkaulah Yang Maha Berkuasa dan Maha Penyayang. Campakkan kesabaran pada diri hambamu yang kerdil ini. Engkau berkuasa merubah perangai mereka - Kasihanilah mereka ...."

Agak-agaknyalah .... hari hari berikutnya - mudah tak kita untuk menunjukkan kasih sayang pada mereka ..... amat mudah sekali. Percayalah. Ini adalah petua dari Rasulullah saw (ingat kisah Taif - rujuk http://sahabatx.blogspot.com/2008/10/perjalanan-nabi-ke-taif.html ). Kerana kita yakini - yang merubah bukannya kita. Kita hanya berusaha tetapi Allah yang merubah mereka.

Pernah saya nasihati anak saya yang remaja, " Pernah tak Hasif mendengar ayat Allah berkenaan dengan bagaimana Allah tutup hati dan pendengaran sesaorang itu."

Anak saya mengangguk.

"Sebenarnya - Allah tidak zalim. Allah itu Maha Mengetahui dan Maha Adil. Jika kita melakukan sesuatu perkara yang memang menjauhkan diri kita dari Allah - Allah tidak akan hiraukan kita. Siapalah kita tanpa lindungan dan pemeliharaan Allah. Namun jika kita sentiasa ingin kembali pada Allah - Allah akan datang kepada kita dan membantu kita"

Yang ini - kita kena slow talk dengan mereka yang berakhlak buruk itu. Panggil mereka ke satu sudut dan nasihatilah mereka dengan penuh kasih sayang - mengingatkan mereka betapa Allah itu akan merubah akhlak kita - jika kita dahulu menunjukkan usaha untuk merubahnya.

Inilah antara teknik melentur buluh.... kalau rebung lagi mudah, Insya Allah.

Wassalam

Dr Hishamuddin Alham

No comments:

Post a Comment