Tuesday, February 09, 2010

Menghadapi sesuatu masalah



Assalamualaikum wrt

Orang-orang yang beriman adalah golongan yang amat beruntung dalam kehidupan ini. Orang-orang beriman meyakini, di sana adanya Allah swt, Tuhan Yang Maha Esa, yang dapat membantu kita berdepan dengan apa jua masalah. Tanpa keyakinan mendalam pada qada' dan qadar - manusia akan terkapai-kapai untuk mencari jalan penyelesaian pada sesuatu masalah.

Cuba anda lihat klip di atas. Dalam motivasi yang dipelopori oleh orang-orang yang tidak beriman pada Allah, peranan iman dalam kehidupan tidak akan ketara apabila berdepan dengan sesuatu masalah. Contohnya, klip di atas hanya mendorong kita untuk fokus pada jalan penyelesaian bukan pada masalah yang sedang kita hadapi. Menurut mereka, kita mampu menyelesaikan sesuatu masalah jika kita cuba fokus kepada jalan penyelesaiannya bukan merintih mengenai masalah tersebut.

Cuba kita teliti ayat 11 dari Surah At-Taghabun:

Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) Yang menimpa (seseorang) melainkan Dengan izin Allah; dan sesiapa Yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa Yang telah berlaku itu Dengan tenang dan sabar); dan (ingatlah), Allah Maha mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.

Setiap masalah, kesusahan atau bala bencana itu sebenarnya menimpa kita dengan izin Allah swt. Yang cantiknya bagi orang-orang yang beriman, Allah akan memimpin hati kita ini untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar. Allah jua akan mendorong hati kita ini untuk mencari jalan penyelesaiannya. Kita akan rasa tabah menghadapinya. Kita tidak boleh rasa sombong bila mampu bersabar menghadapi sesuatu musibah kerana ianya adalah dengan bantuan dan pertolongan Allah swt.

Hebat tuan-tuan dan puan-puan motivasi yang berasaskan kepada aqidah Islam ini...... motivasi yang selari dengan fitrah kita sebagai seorang insan.

Wallahu'alam

Dr Hisham


No comments:

Post a Comment