Thursday, February 11, 2010

Memanafaatkan Nasyid dalam ceramah




Dewasa ini ramai orang terpaut dengan hiburan. Sehinggakan industri musik di tanahair tumbuh bagaikan cendawan. Namun yang menyedihkannya ialah industri ini mencengkam usia remaja kita dengan satu cengkaman yang tidak mengenal batas agama. Asalkan ia menghiburkan - ianya OK. Asalkan ia mendatangkan ganjaran yang lumayan ianya OK. Jangan sebut mengenai pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan. Jangan sentuh bab agama kerana jika kita sentuh bab hukum halal haram - negara kita tidak akan maju ... industri musik tidak akan berkembang... begitulah agaknya hujjah mereka yang menyokong perkembangan industri musik tanpa batas ini.

Jika kita tentang industri musik yang tidak berpandukan atau berpaksikan pada Allah - apa pula alternatifnya. Maka industri nasyid telah mengisi kekosongan ini. Alhamdulillah. Nasyid telah berjaya mencapai ke tahap yang membanggakan. Dalam era Nasyid ini - sesiapa yang masih berdegil untuk terus menerus dengan lamunan lagu-lagu berunsur cinta (tanpa batas) atau lucah dan terus menerus dengan lagu yang mengajak manusia untuk melanggar hukum Allah, mengajak manusia cintan cintun antara lelaki dan perempuan yang bukan muhrim - maka Allah sahaja yang dapat memberi balasan yang setimpal dengan usaha mereka ini.

Nasyid Lafaz yang tersimpan, saya abadikan untuk sama-sama kita hayati maksud dan maknanya. Saya seringkali membawa penonton mendengar dan menghayati maksud lagunya semasa sessi ceramah umum saya.

Wassalam

Dr Hishamuddin Alham

No comments:

Post a Comment