Tuesday, February 02, 2010

Harga kelembutan hati



Assalamualaikum wrt

Sambil menghirup angin sepoi sepoi bahasa, di pinggiran sungai Sarawak, dan menghirup minuman teh tarik special, seorang pesara polis menceritakan kisahnya berada dalam kapalterbang.

"Sekonyong-konyong datang pramugari kepada seorang penumpang berdekatan dengan saya. Dia diminta untuk menukar tempat duduk dengan salah seorang penumpang lain demi agar penumpang tersebut dapat duduk bersama dengan keluarganya. Malangnya jawapan balas yang diterima amat mendukacitakan. Maka terus pramugari tersebut bertanyakan kepada saya. Saya akur kerana kesiankan penumpang yang ingin duduk bersama keluarganya.

Saya pun terus melelapkan mata setelah berpindah ke tempat duduk di belakang pesawat. Tiba-tiba saya dikejutkan oleh pramugari dan beliau menghulurkan satu beg yang sarat dengan barangan hadiah. "Ini untuk tuan" Saya terima dengan gembira - walaupun bukan mengharapkan apa-apa balasan dari insiden itu tadi."

Kadangkala - Allah balas jasa baik kita serta merta. Namun dunia ini bukan tempat balasan tetapi tempat ujian. Akhiratlah merupakan tempat balasan kita.

Dr Hisham

No comments:

Post a Comment